2016. szeptember 13., kedd

Üdvözlet a Kommunista Élményparkból, avagy itt a magyar Willkommenskultur!

   Érdekes megfigyeléseket tettem az utóbbi időben. Az ázsiai, távol-keleti turistáknak valami különös vonzalmuk van a magyar kultúra iránt. Ez még önmagában nem lenne érdekes, sőt, megtisztelőnek találom, hogy a glóbusz távoli pontjáról a kíváncsi tekintetek kis hazánkra szegeződnek. De. Egy ideje látom, hogy a turizmókusok tonnaszám vásárolják a nagy-Magyarországos, Trianonos, meg árpádsávos zászlóval ellátott csecsebecséket. Eleinte nem értettem. Persze, nyilván a kereskedőnek is el kell adnia a portékáját, na de akkor is. Kicsit lelkiismereti dolognak tartottam. Aztán elkezdtem kikérdezni az 'áldozatokat'. Sokan, akik valamit hallottak a magyar történelemről, egészen ledöbbennek a huszadik századon. Hogy mi volt, miért és legfőképp minek. Egész japán csapatokkal találkoztam, akik a trianoni békeszerződés jóvátételét szorgalmazzák. Mert szerintük igazságtalan. És nem 'véletlenül' tesznek a tatyójukra a pokémonos kitűzők mellé egy 'nem felejtünk trianon'-os kitűzőt. Aztán vannak, akiket még a válogatás pillanatában csíptem el. Mondom neki, hogy mi ez. Egészen elkerekedik a szeme és sűrűn pislog, szerintem nem hisz nekem, majd mosolyogva megveszi, mert szép. He?!?! Aztán ott vannak a kalandor amerikaiak, akik azért jönnek ide, kelet-Európába, mert ez izgalmasabb hely, mint egy brazíliai esőerdő. A legvidámabb barakk relikviáit remegő kézzel veszik fel, érintik, csodálják, a lemezáru gyár termékeit vallásos áhítattal nézik. És a szétlőtt várost, a most is látható sebeket. Meg a hentest, mert olyan, mintha egy időutazáson vennének részt. Kommunista élménypark. Persze mi ezeket észre sem vesszük, nekünk természetes. De néha, ha a külföldiek szemén keresztül nézünk magunkra, egész izgalmas a kép. Olyankor különlegesnek érzem magunkat. 
   Azért kíváncsi lennék, hogy mit csinálnak odahaza a trianonos relikviákkal, árpádsávos lobogókkal, nagy-Magyarországos autómatricákkal. Lehet a régi Magyarország már valahol újra ép és egész a távoli Ázsiában...

 

Nincsenek megjegyzések: