2014. május 6., kedd

A néhai lőpormalom a Frankel Leó utcában

    Már korábban írtam a Frankel Leó utcában lévő török- jellegű fürdőről (újkori utánzat), itt olvasható a fürdő története. A hétvégén arra kolbászoltam, kerülgettem a gödröket, mert feltúrták gyakorlatilag az egész Frankel Leó utcát. Csatornáznak, aztán pedig fonódni fog az új villamos (azt még nem tudom, hogy mi hol fog közlekedni, de izgalmas minden átalakítás). Ezért vannak a hatalmas gödrök. Természetesen nekem mindegyikbe bele kell kukkantanom, mert kíváncsi vagyok, mi van a föld alatt. Mindig arra vágyom titokban, hogy lekukkantok egy ilyen gödörbe, és látok valamit. Konkrétan római kori falakat, leleteket szeretnék látni.
   Erre tessék, lepillantok egy gödörbe, és teljesül a kívánságom, falakat látok! Azonnal meg kellett szólítanom az ottaniakat, akik épp ki sem látszottak a gödörből, hogy mi ez. Nagyon kedvesek voltak, elmondták, hogy egy 16. századi lőpormalom saroktornyát láthatom. Korábban már feltárták régészek az épületet, ismerték a helyét, de visszatemették. Most a csatornázás miatt a felszínre került, de csupán egyetlen napig volt "látható" (már azoknak, akik szeretnek gödrökbe leskelődni), és este vissza is temették. Azonnal visszatértem a tett színhelyére fényképezőgéppel felszerelve, hogy megörökíthessem ezt a ritka látnivalót, amit másnapra tényleg visszatakartak. 
   A saroktorony íve belóg a mostani út vonalába, minden bizonnyal ezért nem lehet a felszínen "hagyni' és bemutatni. A néhai lőpormalmot később török fürdővé alakították, a medence márvány ülőkéje (vörös márvány) látható is a képeken! Ez a feltárás pontosan szemben található a Malomtóval. A Császármalom építését Musztafa budai pasának tulajdonítják, hogy előtte mi volt, az bizonytalan (szerintem ez is). Viszont az idegenből idesodródott utazók említik a lőpormalom fürdőjét, mint például Edward Brown és Evlija Cselebi.
   Összegyűjtöttem néhány olvasnivalót a témában:

így láttam meg a régóta vágyott falakat 
a saroktorony íve, a márvány ülőkével

még a festés nyomai is látszanak

a mai utca kibontva- a régi lőpormalommal
és végül egy ép a néhai török fürdőről (ez nem a lőpormalom), a terebess.hu oldalról

2 megjegyzés:

Kavics írta...

Nahát, Te kis szemfüles :-) miket tudok meg a Te szemeden keresztül..

Baribori írta...

Gondolhatod, ezek után MINDEN gödörbe belekukkantok :-D